24 Kesäkuu 2020

Neste, McDonald’s ja HAVI aloittavat kiertotalousyhteistyön Alankomaissa

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 24.6.2020 klo 9

Neste, McDonald’s ja HAVI ovat käynnistäneet kiertotalousyhteistyön Alankomaissa. Hankkeessa McDonald'sin ravintolat Alankomaissa kierrättävät ranskanperunoista saatavan käytetyn paistorasvan Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoaineeksi. Polttoainetta käytetään HAVIn kuorma-autoissa, joilla toimitetaan tavaraa McDonald’sille. Neste MY uusiutuvan dieselin ansiosta asiakkaat voivat vähentää kasvihuonekaasupäästöjään jopa 90 %* polttoaineen elinkaaren aikana fossiiliseen dieseliin verrattuna.

McDonald’sin logistiikkakumppanilla HAVIlla on yhteistyössä keskeinen tehtävä käytetyn paistorasvan keräämisessä kaikista Alankomaiden 252 McDonald's-ravintolasta. Neste jalostaa käytetyn paistorasvan Rotterdamin jalostamossaan uusiutuvaksi dieseliksi, jota käytetään polttoaineena HAVIn kuorma-autoissa.

”McDonald's on sitoutunut vastuullisuuteen Scale for Good -ohjelmansa kautta. Meillä on kokomme ansiosta mahdollisuus saada aikaa näkyviä tuloksia. Kierrätys ja jätteiden vähentäminen ovat vastuullisuusohjelmamme peruspilareita. Yhteistyö Nesteen ja HAVIn kanssa on erinomainen käytännön esimerkki kiertotaloudesta. Olemme jo vuosien ajan kierrättäneet arvokasta jätejaetta, ja nyt yhdistämme sen tavoitteeseemme pienentää ilmastovaikutustamme. Olemme yhdessä HAVIn kanssa laatineet suunnitelman toimenpiteistä, joilla voidaan vähentää logistiikkapuolen hiilidioksidipäästöjä ja lisätä logistiikan kestävyyttä. Uusiutuvaan dieseliin vaihtamisen lisäksi toimenpiteisiin kuuluu hybridi- ja sähköajoneuvojen käytön selvittäminen ja kaupunkikeskusten käyttäminen logistiikassa, kaupungin sisäisen liikenteen vähentämiseksi”, McDonald's Alankomaiden toimitusketjupäällikkö Jeroen Dekkers kertoo.

”Nesteen tavoitteena on tulla globaaliksi johtajaksi uusiutuvissa ja kiertotalousratkaisuissa. Olemme innoissamme yhteistyöstä McDonald's Alankomaiden ja HAVIn kanssa, sillä hankkeemme osoittaa hyvin, miten kiertotaloutta voidaan edistää käytännössä. Haluamme tehdä yhteistyötä edelläkävijäyritysten ja kaupunkien kanssa hyödyntääksemme käytetyn paistorasvan ja muut rasvajätteet uusiutuvaksi polttoaineeksi ja tuotteiksi. McDonald’sin käytetty paistorasva on erinomainen raaka-aine Neste MY uusiutuvaa dieseliä varten. Polttoaine on uusiutuva ja vähäpäästöinen vaihtoehto fossiiliselle dieselille, eikä se edellytä muutoksia dieselajoneuvoihin tai -moottoreihin", sanoo Carl Nyberg, Nesteen Renewable Road Transportation -liiketoimintayksikön johtaja.

Neste on rakentanut avoimen ja monipuolisen raaka-aineiden toimitusketjun, ja yhtiöllä on ainutlaatuiset mahdollisuudet edistää myös kiertotaloutta. Nesteellä on kokemusta Neste MY uusiutuvaan dieseliin liittyvistä kiertotalousratkaisuista. Vuonna 2019 Neste aloitti Oaklandin kaupungin kanssa yhteistyön, jossa toimitetaan kaupungin jätteistä valmistettua polttoainetta kaupungin ajoneuvoja varten. Suomessa Neste on osallistunut kinkkutemppu-kampanjaan, jossa kiertotaloutta toteutetaan konkreettisesti joulun aikaan. Hanke on toteutettu neljänä vuotena, ja siinä on mukana useita kumppaneita. Lisäksi Neste on solminut Suomessa kumppanuuden HAVI Logisticsin kanssa elintarvikekuljetusten päästöjen vähentämiseksi. HAVI toimittaa Suomen McDonald’s-ravintoloille tuotteet käyttäen 50 %:ssa kuljetuskalustostaan Neste MY uusiutuvaa dieseliä.

Neste MY uusiutuva diesel menestyy Alankomaissa

Tuotanto Nesteen Rotterdamin uusiutuvien tuotteiden jalostamolla alkoi vuonna 2011. Yhtiön Rotterdamin ja Singaporen jalostamot ovat maailman suurimmat ja kehittyneimmät uusiutuvan dieselin jalostamot. Neste avasi viime vuonna uuden toimiston Hoofddorpiin, Amsterdamin ulkopuolelle. Se toimii kasvavan Renewable Aviation -liiketoimintayksikön kansainvälisenä keskuksena.

Neste toi uusiutuvista raaka-aineista valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin Alankomaiden markkinoille lokakuussa 2019. Tätä huippulaatuista uusiutuvaa tuotetta on nyt saatavilla yli 90 pisteestä Alankomaissa. Neste MY uusiutuvaa dieseliä on myös saatavilla Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa sekä Kalifornian ja Oregonin osavaltioissa Yhdysvalloissa.

*) Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Viestintäjohtaja vt.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

McDonald's Alankomaat lyhyesti

McDonald's Alankomaat palvelee viikoittain lähes 3,2 miljoonaa asiakasta mihin aikaan päivästä tahansa. Valikoima on laaja, ja yli 20 000 työntekijää huolehtii maailmankuulujen uunituoreiden tuotteiden valmistuksesta. Asiakkaiden ja työntekijöiden terveys ja turvallisuus ovat ensisijaisia. McDonald’silla on Alankomaissa 252 ravintolaa. Sen koko toiminta perustuu laatuun ja kokemukseen, ja se hyödyntää kokoaan vastuullisuuden lisäämisessä ja myönteisen panoksen antamisessa yhteiskunnalle.

HAVI lyhyesti

HAVI on globaali yksityinen yritys, joka keskittyy alansa johtavien yritysten toimitusketjujen innovointiin, optimointiin ja hallinnointiin. HAVI tarjoaa asiakkailleen palveluja analytiikan, pakkaamisen, hankinnan, toimitusketjun hallinnan ja logistiikan alalla. Se tekee yhteistyötä eri yritysten kanssa voidakseen vastata asiakkaidensa toimitusketjun haasteisiin aina perustuotteesta loppuasiakkaalle asti. HAVI on perustettu vuonna 1974, ja sen yli 10 000 työntekijää palvelevat asiakkaita yli sadassa maassa. HAVI:n toimitusketjupalveluja täydennetään konsernissa olevan sisaryrityksen, The Marketing Storen, tarjoamilla kanta-asiakaspalveluilla. Lisätietoa osoitteissa www.HAVI.com ja www.tmsw.com