28 Maaliskuu 2018

Savonlinja valitsi puhtaamman liikkumisen – tankkaa Neste MY uusiutuvaa dieseliä omalta asemaltaan

Kuvaaja: Marko Laukkarinen

Neste Oyj Lehdistötiedote 28.3.2018 klo 9.30

Bussiyhtiö Savonlinja on ottanut käyttöön kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoaineen. Savonlinja-konserniin kuuluva Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy käyttää Neste Oma Asema -palvelua, jonka avulla yritys voi jatkossa tankata Neste MY uusiutuvaa dieseliä suoraan omalta varikoltaan.

Savonlinjan bussit saavuttavat Neste MY uusiutuvan dieselin käytöllä keskimäärin 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt verrattuna perinteiseen fossiiliseen dieseliin. Vähennys vastaa lähes 800 henkilöauton poistamista tieliikenteestä vuodeksi.

“Ympäristöarvot ovat tärkeitä meille kaikessa tekemisessämme, ja teemme puhtaamman liikkumisen eteen kaiken mahdollisen. Nesteen uusiutuva diesel on erinomainen vaihtoehto, kun katsotaan liikennettä ja liikkumista kokonaisuutena. Kasvihuonekaasupäästöjen lisäksi vähennämme lähipäästöjä myös Nesteen toimittaman AdBlue-urealiuoksen avulla”, Savonlinjan liiketoimintajohtaja Harri Leskinen kertoo.

Neste MY uusiutuvaa dieseliä tankkiin suoraan omalta varikolta

Neste Oma Asema -palvelu tuo Neste MY uusiutuvan dieselin ja AdBlue-urealiuoksen suoraan Etelä-Suomen Linjaliikenteen omalle varikolle. Palvelussa asiakas tilaa Nesteeltä säiliön, jota Neste täyttää sopimuksen mukaan.

“Olemme erittäin iloisia, että voimme tarjota Etelä-Suomen Linjaliikenteelle puhtaamman polttoaineen tankkaukset. Neste Oma Asema on palvelu, joka säästää asiakkaalta tankkausten vuoksi ajetut kilometrit ja päästöt. Kalusto on tällöin aina valmiina lähtöön, mikä puolestaan säästää kuljettajien kallisarvoista aikaa”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen Suomen toiminnoista vastaava johtaja Sam Holmberg.

Etelä-Suomen Linjaliikenteen kalustoon on lisäksi asennettu Neste Truck+ -sensorit, jotka nopeuttavat ja helpottavat tankkauksia sekä varikolla sijaitsevalla Oma Asemalla että muilla Neste Truck+ -asemilla. Nesteen tankkauspiste tunnistaa sensoreilla varustetut autot, jolloin tankkilaitteisto aktivoituu automaattisesti.

“Kuljettajiemme ei tarvitse enää huolehtia tankkauksiin liittyvistä raporteista. Näin henkilöstö voi keskittyä omaan ydintekemiseensä eli asiakkaiden palveluun ja kuljettamiseen. Truck+ maksaa investointina helposti itsensä ja tuottaa meille myös lisäsäästöjä”, Leskinen summaa.

Kaisa Lipponen

Lisätietoja: Harri Leskinen, liiketoimintajohtaja, Savonlinja Oy, puh. 040 162 1171; Sam Holmberg, johtaja, Marketing & Services -liiketoiminta-alue Suomi, Neste, puh. 050 458 4078

Savonlinja
Neste MY uusiutuva diesel

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

Neste MY uusiutuva diesel lyhyesti

Neste MY uusiutuva diesel on vetykäsitelty kasviöljy (HVO). Neste MY uusiutuva diesel ei ole samanlainen tuote kuin perinteinen biodiesel (FAME) vaan korkealaatuinen tuote, jota voidaan käyttää korkeina pitoisuuksina tai sellaisenaan kaikissa dieselmoottoreissa. Se on kaikilta ominaisuuksiltaan parempaa tai vähintään yhtä hyvää kuin maailman parhaat fossiiliset dieselit, mutta se kuormittaa ympäristöä huomattavasti vähemmän. Lue lisää uusiutuvan dieselin ja biodieselin eroista.

Savonlinja Oy lyhyesti

Savonlinja Oy aloitti aikataulun mukaisen liikenteen Lappeenrannan ja Lauritsalan välillä uudella T-Fordilla vuonna 1924. Tänä päivänä Savonlinja on perheyritys, joka työllistää yli 700 linja-autoalan ammattilaista. Savonlinja liikennöi noin 500 linja-autolla etupäässä Itä- ja Kaakkois-Suomessa, pääkaupunkiseudulla ja Turun ympäristössä. Vuosittain yhtiö kuljettaa yli 15 miljoonaa matkustajaa ja bussit taittavat taivalta yli 25 miljoonaa kilometriä. Lisätietoja Savonlinjasta löytyy osoitteesta www.savonlinja.fi.